Myynti: 020 7429 499
Autolaitetuki: 0600 17788

Tuki

Semel Helpdesk

Semel Helpdesk palvelee kaikkiin Semel ohjelmistoihin ja autolaitteisiin sekä Vuoro.NET palveluun liittyvissä tapauksissa.

Tuki

Semel Helpdesk

Semel Helpdesk palvelee kaikkiin Semel ohjelmistoihin ja autolaitteisiin sekä Vuoro.NET palveluun liittyvissä tapauksissa.

Taksamittareiden kirjalliset käyttöohjeet ja käyttöohjevideot

Taksimittarin tietojen reaaliaikainen tallennus kirjanpidon helpottamiseen

Katso vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin

Etsi tarvittava käyttöohje

Löydä ja lataa itsellesi käyttöohje alla olevasta listalta. Tarvitse Adobe Acrobat Reader -ohjelman jotta pystyt lukemaan dokumentteja. Adobe ohjelman voit ladata tästä linkistä.

Sivustosta ladattavat dokumentit kuvaavat mahdollisimman tarkasti kyseessä olevaa laitetta ja sen käyttöä. Mikäli eroavaisuuksia löytyy, Semel ei anna takuita siitä, että tämä dokumentti ja toisaalta laitteisto ja ohjelmisto ovat yhtenevät. Mahdolliset eroavaisuudet eivät kuitenkaan velvoita Semeliä toimittamaan ko. toimintoja uuden ohjelmaversion tai huollon yhteydessä.

Semel on tarkistanut, että dokumenttien sisältö vastaa kuvattua laitetta mahdollisimman tarkasti.

Dokumenttien ja niiden sisällön kokonaan tai osittainen monistaminen tai levittäminen mitä tahansa teknisiä välineitä apuna käyttäen on kielletty ilman etukäteen hankittua Semelin antamaa kirjallista lupaa. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöohjeet

Laitetuki ja yhteydenotto

Semel Helpdesk palvelee teitä kaikkiin Semel ohjelmistoihin ja autolaitteisiin sekä Vuoro.NET palveluun liittyvissä tapauksissa.

Semel Helpdesk: ark. 08.00-16.00

Laita viestiin kysymyksesi lisäksi yrityksesi Y-tunnus ja tiedossasi olevat autolaitteisiin liittyvät tunnisteet, kuten Palvetunnus ja
System ID. Jos epäilet että autolaitteesi on rikkoutunut, voit olla yhteydessä asennusliikeverkostoomme, jossa rikkoutunut laite voidaan tarvittaessa vaihtaa. M2 taksamittaripalvelussa on käytännössä kaiken kattava takuu.

Taksamuutokset ja taksatilaukset (maksullinen palvelu) tilataan erillisen lomakkeen kautta.

Myynti: klo 09.00-16.00

  • Laitteiden  ja palveluiden tilauskäsittely sekä niihin liittyvä opastus 
  • Ohjeet välitysyhtiön vaihtoon
  • Ohjeet luottokorttiyhtiöiden sopimusten tekemiseen
  • Ohjeistus vuokrasopimussiirron tekemiseen

Vinkit, kysymykset ja niihin vastauksia

Semel M2 taksamittari

Mitä tietoja tarvitsette, että asiani etenee nopeasti ilman turhaa odottamista?

Kun soitatte autolaitetukeen tai lähetätte desk@semel.fi osoittteseen tukipyynnön, ilmoittakaa mittarin palvelutunnus(SERVICE NO) tai SYSTEM ID niin asianne käsittely nopeutuu huomattavasti. Edellä mainitut tunnisteet saa mittarilta koodilla 88E.

Monelle on varmaan tuttua se, että taksavalikossa saattaa tulla valittua väärä taksa kaiken hälinän keskellä. Tässä vinkki virhelyöntien määrän vähentämiseksi kiireisen arjen keskellä.

Helpoin keino vaikuttaa virhelyöntien ja taksavirheiden vähenemiseen on lisätä aikaa taksan valintaikkunaan ennen taksan automaattista käynnistymistä. Ajan lisääminen onnistuu lopettamalla ajovuoro mittarista ja syöttämällä koodi 600 mittarille ja nuolinäppäimillä kelataan valikosta kohtaan: TAR.ACT, ja muutetaan se arvoon ”30” painamalla valintanäppäintä ruudun oikeassa alareunassa, jonka jälkeen poistutaan asetuksista painamalla takaisin-näppäintä ruudun vasemmassa alareunassa.

Toimenpiteen ohjeet löytyvät kokonaisuudessaan Semelin M2 taksamittarin käyttöohjeissa kohdassa ”12.2 Taksan automaattisen aktivointiajan muuttaminen” sivu 162.

Ohjeen löydät digitaalisena täältä

Jos taksamittari näyttää vuoron lopetusta yrittäessä ”Error” viestin, syynä on todennäköisesti se, että yrität syöttää pienempää mittarilukemaa kuin mitä vuoron aloituksessa mittariin oli syötetty. Tuolloin kannattaa syöttää lopetuskilometreiksi esimerkiksi ”999999” tai vastaava suuri luku, jolloin vuoron lopetus onnistuu virheellisistä aloituskilometreistä huolimatta.

Mittarissa käytössä olevat taksat saa tulostettua koodilla 89E. Tulosteessa näkyvät mittarin parametrit ja myös käytössä oleva ohjelmaversio(PROG VERSION). Tämä on hyvä olla tulostettuna asioidessa Semelin kanssa.

Semel järjestelmissä on taksapäivitykset tehty etäpäivityksinä jo monen vuoden ajan. Mikäli tietoliikennyhteyksissä on automaattisten päivitysten aikana ongelmia, on mahdollista että langattomasti lähetettävät parametrit ja ohjelmapäivitykset eivät aina lataudu autolaitteille. Jos päivitys ei ole onnistunut etälatauksena taksimittarille, ovat uudet taksat ja mittariohjelmistot mahdollista saada Semel jälleenmyyjän asentamana.

Vuokralaskutus alkaa aina tilauskuukautta seuraavan kuukauden alusta. Avausmaksu veloitetaan tilauksen toimituksen jälkeen mahdollisimman pian n. 1-3 päivää toimituksen lähtemisen jälkeen.

Ei tarvitse. Asennuksen yhteydessä joko asentaja päivittää mittariohjelmiston tai Semel lähettää asennuksen jälkeen langattomasti uuden ohjelmiston mittarille.

Maksupäätteet

Maksupäätteessä lukee "Integrity Error" tai "Tamper Protection"?

Maksupäätteen elektroninen sinetti on auennut, jolloin se pitää vaihtaa. Tämä voi tapahtua esimerkiksi maksupäätteen saadessa kolhun, sitä on yritetty avata tai se on saanut voimakkaan virtapiikin.

Palvelut

Haluan muutoksia taksoihini, miten se tehdään?

Taksatilaukset voi tehdä Semelin sivuilta kohdasta Taksatilaukset. Klikkaa tästä

Taksiyrittäjän on mahdollista myös tilata räätälöityjä taksoja mittarilleen erilaisiin tarpeisiin. Taksojen tilausosoite on taksalataukset@semel.fi

Tilauksessa tulee ilmoittaa:

  • Taksat (sis. alv10%)
  • Taksan numero ja veloitus (€/km ja €/h)
  • Lähtömaksut
  • Taksojen kalenteriajat (yötaksa/päivätaksa)
  • Sekä minkä taksanäppäimen alle ne sijoitetaan
  • Taksat voivat olla kilometri/aikapohjaisia, tai molempia samaan aikaan (single tai double)
  • Taksat ladataan mittarille etälatauksena ja ne aktivoituvat ilman mittarin sammuttamista

Semel veloittaa räätälöidyistä taksapäivityksistä voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti. Avaa hinnasto tästä

Kyllä onnistuu. Sopimus voidaan siirtää jatkajallesi. Sopimuksensiirtoa varten löytyy sähköinen lomake ja ohjeet täältä.

Sopimuksen voi irtisanoa joko Semelin tukisivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella. Klikkaa tästä

Lataa ohjeet ja hakemus Semel web sivuilta. Klikkaa tästä

Täytä hakemus huolellisesti käyttäen apuna keltaisella värillä merkittyjä kenttiä. Kun hakemus on täytetty, liitteeksi pitää vielä toimittaa seuraavat dokumentit:

  • todistus pankista (tilinomistajuus)
  • passi / ajokortti kopio
  • yrityksen kaupparekisteriote
  • Allekirjoita hakemus ja skannaa se.

 

Sopimushakemus liitteineen toimitetaan sähköpostitse ohjeessa oleville yhteyshenkilöille.

Sovelluksen käyttöönotto-ohjeet löydät seuraavasta linkistä. Klikkaa tästä

Semel Oy:n palveluhinnasto löytyy kotisivuilta. Klikkaa tästä suoraan sinne.

Tilaa uutiskirje

Vastaanota ajankohtaista tietoa suoraan sähköpostiisi ja tilaa uutiskirjeemme: